Excel conține mai multe funcționalități utile care te pot ajuta să economisești timp și să fi mai eficient în activitatea de zi cu zi.
O astfel de funcționalitate valoroasă și mai puțin cunoscută este Custom Lists.
Aceasta te ajută atunci când ai un set de date pe care le utilizezi frecvent, de exemplu lista cu numele lunilor dintr-un an. Cel mai probabil pentru a le folosi într-un fișier nou le copiezi din altul.
Însă poți stoca orice listă în Custom List și, apoi, poți utiliza AutoFill pentru a le adăuga într-un sheet ori de câte ori dorești.
Utilizarea unei liste predefinite
Excel are integrat câteva liste personalizate care conțin numele zilelor dintr-o săptămâna și numele lunilor în engleză.
De exemplu, dacă introduci “Mon” într-o celulă și “Tue” în alta, poți utiliza Fill Handle pentru a completa automat zilele rămase.
Crearea listelor personalizate completare manuală
Dar să presupunem că cel mai adesea folosești numele zilelor sau a lunilor în limba română. Poți crea liste personalizate pentru acestea iar data viitoare nu va mai trebui să cauți prin fișierele vechi. Pur și simplu scrie primele două elemente din listă și trage de Fill Handle până când sunt completate toate înregistrările de care ai nevoie.
Pentru a crea o listă personalizată, urmează pașii de mai jos:
- Deschide un fișier Excel, poate să fie și unul gol.
- În bara de meniu selectează tab-ul File. Pentru Excel 2007 apasă butonul Microsoft Office.
- În colțul din stânga jos alege Options.
- În fereastra care se deschide selectează Advanced și apoi parcurge opțiunile disponibile până ajungi la secțiunea General. Pentru Excel 2007 în fereastra care se deschide selectează Popular, apoi parcurge opțiunile disponibile până ajungi la secțiunea Top options for working with Excel.
- Aici apasă butonul Edit Custom Lists.
- Se va deschide o fereastra în care poți vedea listele deja definite. Pentru a crea o listă nouă apasă pe rândul New List.
- Completează fiecare înregistrare din listă in zona List Entry.
- Pentru salvarea listei apasă Add și, apoi, Ok în fereastra Options.
Acum, poți începe să folosești propria listă personalizată. Selectează orice celulă și scrie o intrare din listă înainte de a o trage în jos până când sunt completate toate înregistrările de care ai nevoie.
Pentru a șterge o înregistrare creată în Custom Lists este necesar să parcurgi pașii până la deschiderea ferestrei Edit Custom Lists . Aici selectează lista pe care dorești să o ștergi și apasă butonul Delete. Nu se pot șterge listele pre-definite.
Crearea listelor personalizate prin import
Atunci când ai o listă mai lungă sau când ai înregistrările deja completate într-un fișier Excel, poți crea lista personalizată prin import.
- Deschide fișierul care conține lista dorită sau completează înregistrările din listă în orice sheet Excel.
- Parcurge pașii de mai sus până la deschiderea ferestrei Edit Custom Lists
- Aici selectează caseta liberă de sub zona List Entry.
- Selectează zona de celule care conține înregistrările din lista dorită.
- Pentru salvarea listei apasă Import și, apoi, Ok în fereastra Options.
Este important să știi că o listă personalizată poate fi completată automat folsind Flash Fill atât vertical cât și orizontal.
De asemenea, pentru că funcționalitatea Custom Lists face parte din opțiunile Excel–ului în ansamblu și nu este specifică unui singur fișier, lista va fi disponibilă în orice fișier Excel.
Concluzie
Funcționalitatea Custom Lists este una fantastică care te ajuta să îți eficientizezi timpul. Folosind listele personalizate poți reutiliza foarte ușor informațile cu care lucrezi zilnic.
Folosește zona de comentarii pentru a împărtăși experiența ta sau alte sfaturi utile legate de utilizarea listelor personalizate în Excel.